Squadron leader Eugeniusz Horbaczewski

Autor: Zbigniew Mikesz / Zbycho 🕔︎︎ 👁︎ 21.400


Eugeniusz Horbaczewski - polské stíhací eso II.světové války.
(28.09.1917 - 18.08.1944)

Jeden z nejúspěšnějších stíhačů druhé světové války Eugeniusz Horbaczewski, který byl pro svůj něžný vzhled a našpulené rty kamarády přezdíván „Dziubek“, se narodil 28. září 1917 v Kyjevě. Dětstvi ale strávil ve městě Brześć nad Bugiem už v nezávislém Polsku.Tam také absolvoval základní školu a gymnázium.V době studia nagymnáziuzískal své první letecké zkušenosti v místní letecké škole - plachtařskou pilotní licenci třídy „A“ a „B“a v létě 1935 licenci třídy „C“. Zájem o létaní ho po maturitě přivedl do důstojnické letecké školyv Dęblinie. Školu, ve které ho jako instruktor vedl další budoucí úspěšný stíhač Witold Urbanowicz,absolvoval v roce 1939. V záři roku 1939 byl povýšen do hodnosti podporučíka, ale nezúčastnil se žádných bojových operaci v právě zahájené II.světové válce. Společně s dalšími důstojníky byl evakuován na polsko-rumunskou hranici. V Rumunsku se ocitl v internačním táboře, odkud se mu podařilo uniknout a dostat se do Jugoslávie. Odtamtud za pomoci polské ambasády v Bělehradě pokračoval ve svém útěku. Přes Atény a Maltu dorazil do francouzské Marseille. Po brzké porážce Francie pokračoval do Anglie s touhou konečně létat a bojovat.

Reklama

Na Anglickou půdu vstoupil 27. června 1940. Po více jakročním přeškolení se konečně dočkal zařazení k bojové jednotce. Dne 21. srpna 1941 byl převelen k 303. polské stíhací peruti již v hodnosti britského letectva - Flight Lieutenant. Jeho prvním úspěchem se stal pravděpodobný sestřel Bf 109 při akci „Low Ramrod“ 6.listopadu 1941. První potvrzený sestřel získal4. dubna 1942 . Toho dne v oblasti St. Omer a Calais ve Francii sestřelil letoun Fw 190. Během operace „Circus“, 13. května 1942, se při letu nad Hazebrouck stál sám obětí dvou nepřátelských Bf 109 a na základnu se vrátil s těžce poškozeným strojem. O tři dny později zaznamenal během akce „Ramrod 20“ nad Le Havrem svůj druhý sestřel, tentokrátstroje Bf 109.Dne19. srpna 1942 byla v oblasti Dieppe zahájená výsadková operace „Jubilee“, této operace se zúčastnilo pět polských stíhacích peruti : 302,303,306,308 a 317.Během krytí výsadku zaznamenal Horbaczewski svůj další sestřel letounu Fw 190. Byl to jeho poslední sestřel v sestavě 303. perutě. V září 1942 byl převelen k 302. polské stíhací peruti. Počátkem roku 1943 podal Horbaczewskipřihlášku do právě formované skupiny polských stíhačů – „Polish Fighting Team“. Jednotka byla určená k nasazení v severní Africe. Tato skupina byla později známá jako „Cirkus Skalského“ a pojmenovánízískala podle jména svého legendárního velitele - W/Cdr. Stanisława Skalského.

24. února 1943 Horbaczewski odplul s celou skupinou patnácti polských stíhačů do přístavu Oran. Během letu 28. března sestřelil v oblasti Sfaxu německý bombardér Ju 88 a 2. dubna zaznamenal další sestřel stroje Bf 109. Velmi dramatickým se pro Horbaczewského stal 6. duben 1943, když si při doprovodu bombardérů všiml skupiny pěti Bf 109 a ihned na něsamostatně zaútočil. Podařilo se mu jeden stroj sestřelit , ale sám byl zasažen a jeho Spitfire IX začal hořet. Horbaczewskému se střemhlavým letem podařilo hořící stroj uhasit a jelikož byl motor v pořádku, dovedl s ním přistát na Američany obsazené základně Gabes. Následující den se autem vrátil ke své jednotce. Návrat kamaráda, jenž byl považován za padlého, vyvolal mezi polskými piloty velkou radost a překvapení. Horbaczewski se ihned zapojil do dalších bojů a 22.dubna zaznamenal úspěch sestřelením dvou letounů Bf 109. Tím se s pěti sestřely stal nejúspěšnějším pilotem „Polish Fighting Team“. Po skončení válečných operaci v Africe byly nabídnutypolským pilotům velitelské pozice u perutí RAF v oblasti Středozemního moře. Této možnosti využili tři polští piloti : W/Cdr. Skalski který se ujal velení 601. perutě „County of London“, F/Lt. Drecki velel eskadře 152. perutě aod května 1943 převzal F/Lt. Horbaczewski velení u 43. perutě „China British“ ,která byla dislokována na Maltě.Stali se tak jedinými Poláky, kteří měli tu čest velet britským perutím . V řadách 43. perutěabsolvoval válečné tažení na Maltě, Sicílii a jižní Itálii. Během tohoto tažení sestřelil 4. září 1943 letoun Bf 109 a 16. září se Horbaczewskému podařilo během pouhých 40 vteřin sestřelit dva stroje Bf 109. V říjnu 1943 se vzdal velení 43. perutě RAF a vrátil se do Anglie.

V Anglii na něho čekalo povýšení do hodnosti Squadron Leader a funkce velitelepolské stíhací perutě. 7. listopadu 1943 byl vyznamenán Stříbrným křížem válečného řádu Virtuti Militari (č. 08478) a 30. listopadu obdržel řád Distinguished Flying Cross. Dne 16. února 1944 převzal velení 315. polské stíhací perutě. Během března 1944 byla 315. peruť přezbrojená na nové stroje typu Mustang III. V průběhu jedné z prvních akci na těchto strojích byl 29. březnaHorbaczewski lehce zraněn palbou protiletadlového dělostřelectva. Během bojového letu 12. června nad Francií zaznamenal další sestřel Fw 190.

Den 22. červen 1944 se zapsal do dějin 315. perutě zvláštní události. Stíhači doprovázeli formaci létajících pevností při náletu na Cherbourg a po jeho ukončenísami zahájili útok na pozice nepřítele. Během útoku byly dva Mustangy 315. perutě těžce poškozeny a jeden z nich, F/Lt. Stefankiewicze, se zřítil do moře. Druhý stroj pilotoval F/Lt. Tamowicz, který informoval svého velitele o tom, že je raněn a do Anglie není schopen doletět. Pod ochranou Horbaczewského nouzově přistál na bahnité louce a ukryl se v křoví. Horbaczewski předal velení S/Ldr. Pietrzakowi a sám si hledal nejbezpečnější místo pro přistání. Podařilo se mu přistát na ještě nedokončeném polním letišti Americké armády. Po krátkém vysvětlování odjel vypůjčeným Jeepem pro ukrytého Tamowicze. Pomohl raněnému do vozu, šťastně se vrátili na letiště a společně odletěli Mustangem velitele zpět do Anglie. Příští den 23. června 1944,při návratu 315. perutě na základnu Holmesley South, se Poláci nad pobřežím Francie utkali s několikanásobnou přesilou nepřátelských strojů.Výsledkem tohoto souboje bylo šest sestřelených německých letounů. Horbaczewski si v tomto boji připsal pouze poškození jednoho Fw 190.

V létě 1944 byl hlavním úkolem 315. perutě boj proti létajícím pumám V-1. Během těchto letů sestřelil Horbaczewski čtyři z nich. V tomto období, kromě boje s V-1, neměla peruť jiné povinnosti. Jednou z mála výjímek byl doprovod Beaufighterů na jejich dalekých letech do Norska. 23. července poblíž norského pobřeží zaznamenal Horbaczewski již své třinácté vítězství sestřelem letounu Bf 109. Na dalším sestřelu Bf 109 mu byl přiznán jenom podíl, když se mu během boje zasekly palubní zbraně a souboj úspěšně dokončil F/Lt. Nowosielski.

Svůj poslední let absolvoval S/Ldr. Eugeniusz Horbaczewski dne 18.srpna 1944. Tohoto dne dostal polský útvar rozkaz k bojovému letu nad Francii označený jako „Rodeo 385“. Horbaczewski trpěl nachlazením, měl vysoké horečky a byl v tom čase ve stavu nemocných, ale byl odhodlán, i přes protesty svého zástupce, vést svou peruť do akce. V 7.30 odstartovalo jedenáct Mustangů pod jeho velením do akce na traseLe Touquet-Cormeilles-Romilly. Nad městečkem Beauvais Poláci narazili na velkou skupinu Fw 190 od II.JG 26 právě vzlétajících z blízkého letiště. Horbaczewski neodpovídal na upozornění kolegů, zřejmě z důvodu poruchy rádia a tak povel k útoku vydal S/Ldr. Pietrzak. Když se Horbaczewski zorientoval v situaci, ihned zahájil útok a na očích svých spolubojovníků sestřelil postupně tři stroje Fw 190. Později se piloti v boji rozptýlili a ztratili z oči svého velitele. Výsledkem tvrdého boje toho dne bylo sestřelení celkem šestnácti strojů Fw 190, jednoho pravděpodobně a poškození dalších tří. Jedinou ztrátou polské perutě byl S/Ldr. Horbaczewski, který se na základnu nevrátil. Během boje si nikdo z pilotů nevšiml co se s ním stalo. Horbaczewski byl zapsán do seznamu nezvěstných a do konce války se hádanku jeho smrti nepodařilo rozluštit. Vyrojily se různé vymyšlené historky o jeho dalším boji v řadách partyzánského oddílu Maquis a jeho smrti v akci proti jednotce Wehrmachtu. Podle další verze byl nalezen raněný a těžce popálený poblíž Beauvais a převezen do polního lazaretu. Později bylHorbaczewski údajně převezen na kliniku u Paříže, kde byl jeho stav uznán za beznadějný a jeho život ukončen německým lékařem. Za tento čin se měl údajný lékař zodpovídat před soudem, ale nakonec byla uznána jeho nevina.

Všem těmto historiím byl učiněn konec až v roce 1947. U městečka Valennes byl nalezenhluboko do země zabořený Mustang s tělem pilota. Na základě prohlídky osobních věci bylo tělo identifikováno jako ostatky S/Ldr. Eugeniusza Horbaczewského. Tělo bylo exhumováno a pohřbeno ve vojenské části hřbitova města Creil ve Francii.

Dle oficiální statistiky docílil S/Ldr. Eugeniusz Horbaczewski celkem 16,5 ověřených sestřelů nepřátelských letadel,1 pravděpodobného sestřelu a poškození jednoho stroje. Tímto výkonem se stal třetím nejúspěšnějším polským stíhačem druhé světové války.

Reklama

S/Ldr. Eugeniusz Horbaczewski byl za své hrdinství vyznamenán Zlatým křížem řádu Virtuti Militari IV. třídy (11.října 1944, posmrtně), Stříbrným křížem řádu Virtuti Militari V. třídy (7.listopadu 1943), čtyřikrát Válečným křížem, britským Distinguished Service Order (17.srpna 1945, posmrtně) a dvakrát Distinguished Flying Cross (DFC with bar). Jeho jménem byly pojmenovány ulice ve Waršavě a Wroclavi.


P-51 Mustang (PK-G" FB387) S/Ldr. Eugeniusza Horbaczewského – rok 1944.

Seznam vítězství S/Ldr. Eugeniusza Horbaczewského :

06.11.1941 (Spitfire V- 303. peruť RAF) - pravděpodobně sestřelen Me 109

04.04.1942 (Spitfire V- 303. peruť RAF) - sestřelen Fw 190

16.04.1942 (Spitfire V- 303. peruť RAF) - sestřelen Me 109

19.08.1942 (Spitfire V- 303. peruť RAF) - sestřelen Fw 190

28.03.1943 (Spitfire IX - Polish Fighting Team) - sestřelen Ju 88

02.04.1943 (Spitfire IX - Polish Fighting Team) - sestřelen Me 109

06.04.1943 (Spitfire IX - Polish Fighting Team) - sestřelen Me 109

Reklama

22.04.1943 (Spitfire IX - Polish Fighting Team) - sestřelen Fw 190

22.04.1943 (Spitfire IX - Polish Fighting Team) - sestřelen Fw 190

04.09.1943 (Spitfire V - 43. peruť RAF) - sestřelen Me 109

15.09.1943 (Spitfire V - 43. peruť RAF) - poškozen Fw 190

16.09.1943 (Spitfire V - 43. peruť RAF) - sestřelen Me 109

16.09.1943 (Spitfire V - 43. peruť RAF) - sestřelen Me 109

12.06.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - sestřelen Fw 190

30.07.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - sestřelen Fw 190

30.07.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - podíl na sestřelu Fw 190

18.08.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - sestřelen Fw 190

18.08.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - sestřelen Fw 190

18.08.1944 (Mustang III – 315.peruť RAF) - sestřelen Fw 190

Zdroje:
Andrzej Janczak „Ostatni lot“ – KAW, Warszawa 1979
www. Polskie sily powietrzne w II wojnie swiatowej
www. WW II Aces stories
stary – díky za konzultace

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více