McDonnell Douglas F/A-18 Hornet a jeho verze
♡ Chci přispět
Technický popis F/A-18
McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet je středoplošník (hornoplošník) celokovové konstrukce, který vstoupil do služby roku 1983. Je poháněn dvěma proudovými motory General Electric F404-GE-402 s přídavným spalováním s výkonem až 71.2 kN (při použití přídavného spalování) a vybaven moderní avionikou a elektronikou. Je to primárně námořní víceúčelový letoun, schopný plnit úkoly stíhacího letounu i útočného stroje bez jakýchkoli úprav. Je vyráběn v jednomístné nebo dvoumístné konfiguraci, dvoumístné letouny jsou cvičné, ale mají zachovánu schopnost plnění všech bojových úkolů. Postupně vznikly další verze se zlepšenými výkony. Nejvýznamější byla modernizovaná verze F/A-18E Super Hornet a její dvoumístná varianta F/A-18F Super Hornet. Letouny Super Hornet jsou asi o čtvrtinu větší, mají nejmodernější elektroniku a asi dvojnásobný dolet ve srovnání s původními letouny. Používají nové motory General Electric F414-GE-400 s tahem až 97,86 kN (s přídavným spalováním).
V poslední době je též nabízena verze F/A-18G Growler, která by mohla působit v roli letounu pro elektronický boj. Pro všechny Hornety je charakteristická vysoká spolehlivost, malá náročnost na údržbu. Jsou tažným koněm amerického námořnictva - tvoří páteř letových skupin amerických letadlových lodí. Kromě amerického námořnictva jsou dále ve výzbroji například Austrálie a Kanady. V Kanadě též byly vyráběny v licenci pod označením CF-18. Cena jednoho letounu v (fiskálním) roce 1998 byla zhruba 39.5 mil. USD, nové Super Hornety pak stojí kolem 50 mil. USD. Letouny používají klasické palivo JP5, kanadské stroje pak JP4.
Standartní výzbrojí Hornetů je 20mm kanón M61A1 Vulcan se zásobou munice 500 nábojů, kromě toho letouny často nosí přídavné nádrže a dále moderní řízené střely, protiletadlové (zejména AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM či AIM-7 Sparrow), protiradarové střely (HARM), protizemní naváděné střely a pumy (zejména AGM-65 Maverick, JDAM, JSOW, GBU-10) a konečně i klasické pumy pro různé použití (Mk-76, BDU-48, Mk-82LD, Mk-82HD, Mk-84). Mezi méně často používanou munici pak patří například Harpoon, Shrike, SLAM, SLAM-ER, Walleye. Letouny mohou nést i některé jaderné pumy.
Parametr (jednotka) | Hodnota pro F/A-18C/D Hornet | Hodnota pro F/A-18E/F Super Hornet |
Maximální rychlost ve výšce 36 089 m | M=1.7 | M=1.6 |
Maximální bojový náklad | 13 700 liber | 17 750 liber |
Rozpětí (m) | 11.43 | 13.61 |
Rozpětí se střelami na krajních závěsnících (m) | 12.31 | 13.62 |
Šířka křídla mezi náběžnou a odtokovou hranou u kořene (m) | 4.04 | |
Šířka křídla mezi náběžnou a odtokovou hranou na konci (m) | 1.68 | |
Geometrická štíhlost křídla (poměr druhé mocniny rozpětí k ploše křídla - Wing aspect ratio) | 3.52 | 4.00 |
Šířka se složenými křídly (m) | 8.38 | 9.32 |
Délka (m) | 17.07 | 18.31 |
Výška (m) | 4.66 | 4.88 |
Rozpětí ocasních ploch (m) | 6.58 | |
Šířka směrovky (m) | 3.60 | |
Rozchod podvozku (m) | 3.11 | |
Rozvor podvozku (m) | 5.42 | |
Plocha křídla (metry čtvereční) | 37.16 | 46.45 |
Plocha křidélek celkem (metry čtvereční) | 2.27 | |
Plocha klapek na náběžné hraně celkem (metry čtvereční) | 4.50 | |
Plocha klapek na odtokové hraně celkem (metry čtvereční) | 5.75 | |
Plocha směrovek celkem (metry čtvereční) | 9.68 | |
Plocha směrových kormidel celkem (metry čtvereční) | 1.45 | |
Plocha výškových kormidel celkem (metry čtvereční) | 8.18 | |
Hmotnost prázdná (kg) | 10 810 | |
Hmotnost prázdná očekávaná (kg) | 13 387 | |
Hmotnost prázdná maximální podle specifikace (kg) | 13 865 | |
Hmotnost vnitřního paliva (kg) | 4 926 | 6 531 |
Hmotnost vnitřního paliva (JP4) kanadských CF-18 (kg) | 4 245 | |
Hmotnost podvěšeného nákladu maximální (kg) | 7 031 | 8 051 |
Hmotnost vzletová maximální (kg) | 25 041 | |
Hmotnost vzletová pro stíhací mise typická (kg) | 16 651 | |
Hmotnost vzletová pro útočné mise typická (kg) | 23 541 | 29 937 |
Plošné zatížení maximální (kg/metr čtvereční) | 620.0 | |
Poměr hmotnosti ku výkonu maximální (kg/kN) | 156.8 | 147.1 |
Rychlost maximální ve výšce | přes M=1.8 | přes M=1.8 |
Rychlost při středním tahu motorů | přes M=1.0 | |
Rychlost přistávací | 134 knots | |
Dostup (m) | 15 240 | 13 865 |
Zrychlení z 460 knots na 920 knots ve výšce 10 670 m | pod 2 minuty | |
Délka vzletu (m) | pod 427 | |
Síla větru na palubě minimální při vzletu (km/h) | 35 knots | 30 knots |
Síla větru na palubě minimální při přistání (km/h) | 19 knots | 15 knots |
Bojový rádius 4x1 000 liber puma,2xAIM-9, 2x1 818 litrová nádrž, profil mise hi-lo-lo-hi (km) | 390 nautical miles | 290 nm |
Vytrvalost při hlídkování (6xprotiletadlová střela,3x1 818 litrů paliva) 150 nm od letadlové lodi | 1 hod 45 min | 2 hod 15 min |
Dolet při eskortování (2xAIM-9,2xAIM-120) | 410 nm |
Tab. 1 Parametry F/A-18C/D a F/A-18E/F
Typy zbraňových systémů (pumy, řízené střely) | Počty zbraňových systémů (pum, řízených střel) |
Mk.82+AIM-9+AIM-120 | 6+2+2 |
AGM-88+AIM-9+AIM-120 | 2+2+2 |
CBU-87+AIM-9+AIM-120 | 4+2+2 |
CBU-89+AIM-9+AIM-120 | 4+2+2 |
GBU-10+AIM-9+AIM-120 | 2+2+2 |
GBU-12+AIM-9+AIM-120 | 6+2+2 |
GBU-24+AIM-9+AIM-120 | 2+2+2 |
JDAM+AIM-9+AIM-120 | 2+2+2 |
AIM-9+AIM-120 | 2+6 |
AIM-120 | 8 |
Tab. 2 Možná výzbroj F/A-18E Super Hornet
Prameny:
www.globalsecurity.org
Seriál
Podobné články
Další články autora