SMS Emden

Autor: Valeccom / valeccom 🕔︎︎ 👁︎ 16.191

4. Hon na Emden

Poté co se vrchní velitel Východního loďstva Jerram dozvěděl o německém křižníku v noci z 15. na 16.září, okamžitě vyhlásil pátrání. V Bengalském zálivu byla zastavena veškerá doprava. Hned v ráno vyplul ze Singapuru křižník HMS Hampshire a o den později i lehký křižník HMS Yarmouth.Ten však 18.září musel zastavit v Pinangu pro poruchu kondenzátorů páry.Dne 16.září vyplul i japonský křižník Čikuma. Dále byly připraveny lodě HMS Minotaur a japonský bitevní křižník Ibuki.

Dne 14. září zahlédla posádka Emdenu další uhelný parník. Byl to britský trabboch s kapitánem W.H.Rossem a výtlakem 4028 BRT. Parník plul prázdný do Kalkaty. Ovšem tam již nedoplul. Nálože udělaly své a loď se potopila, ale po odpálení náloží se vznítil i uhelný prach a udělal tak větší divadlo než bylo třeba. Poté kapitán propustil Kabingu i s posádkami potopených lodí. Výbuch Trabbochu viděli i na britském parníku Clan Matheson patřící společnosti Clan Line. Loď se snažila utéct, ale němci si ji všimli dříve. Poté co ji dohnali a donutili zastavit, zjistili, že skotský kapitán William Harris převáží náklad automobilů, lokomotiv a jiných drahých věcí. Clan Matheson o výtlaku 4775 BRT plula z Británie do Kalkaty. Jako obvykle byla potopena náložemi a po půlhodině zmizela pod hladinou.

Reklama

Emden nyní potřeboval přeložit uhlí. Dne 15.září se vydal za deště směr Rangún.Na další den bylo docela slušné počasí, tak posádka Emdenu přeložila z Pontoporosu na Emden 440 tun uhlí.  Potom ji kapitan Müller poslal na místo setkání, jimž byl ostrov Simaloer. Toho dne narazili na další loď. Po setmění ji dostihli a zjistili, že ji to neutrální norský parník Dovre. Měl namířeno z Pinangu do Rangúnu. Norský kapitán slíbil odvézt posádku Clan Mathesonu do Rangúnu a taky poskytl kapitánovi Müllerovi důležíte informace a to, že v Malackém průlivu zahlédl dva britské pomocné křižníky a také, že v Pinangu se nacházejí francouzské křižníky Dupleix a Montcalm.Dne 19.září bylo z Markomannie na Emden přeloženo 310 tun uhlí a plul směrem na Madrás. Madrás se nacházel na opačné straně Bengálského zálivu než Rangún. Müller chtěl odstřelovat zásobníky ropy společnosti Burmah Oil Co., které se nacházely nedaleko Madrásu. Japonský křižník Čikuma, který měl hlídat tento přístav se nacházel v Kolombu a doplňoval uhlí. Tím měl Emden volný prostor. 21.září němci cvičili boj s nepřátelskou lodí a za cvičný cíl byla použita Markomannia. Müller netušil polohu japonské lodě a předpokládal střet s nepřátelskou hlídkou hlídající Madrás. V 18 hodin 22.září se obě lodě nacházely 50 mil od Madrásu. Müller poslal Markomannii na místo setkání, 15 mil vychodně od francouzské enklávy Pondichery jižně od Madrásu. Emden byl na akci důkladně připraven. Vše mohlo začít.

Ve 20 hodin se Emden rychlostí 24 uzlu pohyboval od východu směrem k Madrásu.Město bylo tak osvětlené, že byl problém najít navigační světla. Křižník si musel dávat pozor na přístavní baterie děl ráže 152 mm. Čtyři velké reflektory Emdenu umístěné na stěžních prohledávali pobřeží a hledali zásobníky. Za chvíli se však bíle natřené zásobníky podařilo najít.Poté křižník plul asi 10 minut s pobřežím a vypálil 125 granátů ze svých pravobočních děl. Emden způsobil škody za přibližně 8000 britských liber. Shořelo 346 000 galonů paliva (1 572 950 litrů).Celkem bylo 5 mrtvých a 12 raněných.Loď pak plula na jih a pospíchala na schůzku s Markomanii.

Zdroj:
Dan van der Vat - Poslední korzár

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více