Katapultáž z F-16 v ČR II

Autor: Bronco 🕔︎︎ 👁︎ 22.342


Na článek Katapultáž z F-16 v ČR mi mailem reagoval pan Mirek. Napsal, že ho článek zaujal, a to hned ze dvou důvodů. Za prvé proto, že byl přímým svědkem popisovaného, za druhé pro (cituji) „poměrně přesný popis události".

Pan Mirek se zmínil, že událost se mu podařilo nafotit. A to nejen zásah hasičů u převráceného stroje, ale dokonce samotnou katapultáž. Jen tak „mezi řečí" uvedl, že fotografie pak prostřednictvím belgického velvyslanectví poskytl "šťastné" aktérce. (V prvním článku jsem poněkud nešikovně napsal, že pilotka měla štěstí. Samozřejmě jsem myslel štěstí v neštěstí!) Tento čin má mé vysoké uznání.

Požádal jsem, jestli by byl ochoten napsat o oné LMU více podrobností, popřípadě jestli by mohl poslat zmíněné fotografie. Přání bylo vyhověno. Pan Mirek si našel čas nejen k podrobnějšímu vzpomenutí na onu událost, ale i k naskenování fotografií, za což mu patří náš dík.

Reklama

Tedy jak to bylo doopravdy aneb Najdi sedm rozdílů. Předávám slovo panu Mirkovi: „...stál jsem na místě, kde se stýká předposlední spojka s pojížděcí dráhou. Touto spojkou opouštěla většina účastníků CIAF po přistání VPD. Mým zájmem bylo samozřejmě "ulovit" co nejhezčí snímky jednotlivých letounů. Bylo krátce po celkem intenzivní přeháňce, na dráze stála voda, ve které se projíždějící „éra" zrcadlila. Dvojice belgických F-16 byla "dlouhá", mokrá dráha intenzivnímu brzdění bránila a vedoucí se na poslední chvíli rozhodl přistávací manévr zopakovat. Natáhl svou F-16, vrazil plynovou páku na doraz a zvedl výtokovými plyny svého motoru z mokré VPD oblak vody - ten asi oslepil jeho „dvojku". Když oblak zvířené vody opadl a jeho dvojka se zorientovala, už moc šancí neměla. Práh dráhy a poslední spojka byly pár desítek metrů před „čumákem" její F-16. Pokusila se vyjet poslední spojkou, letoun měl ale vysokou rychlost a vzápětí opustil beton. Jakmile se kolo hlavního podvozku dostalo na nezpevněný povrch, její F-16 se začala převracet. Současně s tím, jak se začalo zvedat levé křídlo, zahájila pilotka katapultáž. Byl to pro mne dost silný zážitek, který jsem sledoval hledáčkem fotoaparátu. Přístroj měl manuální ovládání, včetně natahování, přesto jsem stačil pořídit v průběhu katapultáže tři snímky. Až pak mi vše došlo..."

Tomu říkám dramatický popis události! A teď Mirkovy fotografie:

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více