MiG-19 / První nadzvuk
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 11.07.2023 : 93.998,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
Mig-19PM č. 1102. Tento letoun naposledy sloužil na počátku 70. tých let u 5. slp v Plzni-Líních.
Nyní je umístěn v LM Vyškov. Zajímavé je, že této „péemce“ již chybí pod křídly typické závěsníky pro PL rakety RS-2US.
Bilance provozu:
Datum | DruhMU | Letoun, označení | Jednotka | Pilot | Poznámky |
4.8. 1958 | H | Mig-19P, 0741 | 11. slp | Podrobnosti nejsou známy. | |
2.9. 1958 | P | Mig-19P, 0813 | 11. slp | Letoun poškozen během kurzu přepadových stíhačů u 11. slp. Další podrob. nejsou známy. |
|
22.4. 1959 | H | Mig-19S, 0005 | Výr. závod Vodochody |
David (zalétávací pilot výr. závodu) |
Během záletu stroje ztratil orientaci a vylétal palivo. Katapultoval se u Děčína. |
28.4. 1959 | H | Mig-19P, 0812 | 11. slp | Podrobnosti nejsou známy. | |
9. 1960 | K | Mig-19 | 11. slp | kpt. J. Bureš | Pilot měl být od pluku odvelen. Prováděl svůj poslední let v hotovosti. Při přistání se letoun ve 4. zatáčce stočil okolo podélné osy a před dopadem na zem explodoval. Bylo poškozeno řízení ulomenou lopatkou turbíny jednoho z motorů. Pilot se těsně nad zemí pokusil o katapultáž – stačil pouze odhodit kabinu. |
11. 1960 | H | Mig-19S | 4. slp | Kalousek | Podrobnosti nejsou známy. |
11. 1960 | H | Mig-19PM | Pilot po startu ve výšce 4 500 m vypnul forsáž a zaregistroval signalizaci požáru. Po vizuální kontrole situace se katapultoval. Tech. vada. |
||
4. 1961 | H | Mig-19 | Podrobnosti nejsou známy. | ||
10. 1961 | K | Mig-19 | 8. slp | kpt. Jaromír Chrastina | Hlavní příčina neznámá, jako spolupůsobící faktor byly uvedeny nedostatky v organizaci a řízení létání. |
11.2. 1962 | H | Mig-19S | 1. slp | kpt. Karel Petrák | Při nočním letu se dostal do nezvyklé polohy. Katapultoval se, vyvázl nezraněn. |
6. 1962 | H | Mig-19S | 5. slp | Marek | Havárie v Malackách (LTC, ostré střelby kanóny?). Letoun na zemi zcela shořel. Pilot nezraněn. |
6. 1962 | H | Mig-19S | 4. slp | kpt. Ivo Suchna | Nouzové přistání do tulipánového pole u Heřmanova Městce. Technická vada. |
8. 1962 | H | Mig-19S | 11. slp | Goldfus | Technická vada. |
9. 1962 | H | Mig-19S | 4. slp | Váňa | Technická vada. |
20.9.1962 | H | Mig-19PM | 3. slp | kpt. Pecák | Srážka při letové akci 4. slp nad letištěm v Pardubicích. Oba piloti se katapultovali, kpt. Homolovi se pro malou výšku nestačil padák otevřít. Jeden letoun dopadl u obce Zminný, druhý zasáhl stojánku 3. slp a zničil jeden Mig-15UTI a 1 Mig-19PM. |
K | Mig-19S | 4. slp | kpt. J. Homola | ||
11. 1962 | H | Mig-19 | 11. slp | Vojtík | Technická vada. |
5. 1963 | H | Mig-19 | 8. slp | Rozkošný | Nesprávný postup pilota. |
5.6. 1963 | H | Mig-19S, 0003 | 1. slp | kpt. František Sedlář | Technická vada, pilot se katapultoval u Třeboně. |
20.9. 1963 | Z | Mig-19PM, 1105 | 5. slp | Požár na stojánce, letoun zničen. | |
5.3. 1964 | K | Mig-19PM, 1046 | 11. slp | kpt. Josef Poruba | Pád do nezvyklé polohy při průletu VPRNS. |
16.4. 1964 | K | Mig-19PM | 1. slp | mjr. Miroslav Valášek | Během cvičení prováděl zteč na polskou Il-28 nad Prahou. Pilot bombardéru provedl neočekávaný úhybný manévr a stíhač do něj narazil. Střelec zahynul po nárazu, letovod se nestačil katapultovat, přežil pouze pilot. Mjr. Valášek srážku nepřežil, jeho mrtvé tělo však bylo z letounu vymrštěno a dostalo se k zemi na padáku. Dopad trosek u Barrandova. |
5. 1964 | K | Mig-19S | 8. slp | mjr. Vlastimil Zaydlar, ZV lt | Nesprávný postup pilota. Narazil do Lysé Hory. |
8.10. 1964 | H | Mig-19PM | 1. slp | kpt. Václav Suchý | Technická vada spolu s nesprávným postupem pilota. Letoun se dostal do nezvyklé polohy, pilot se katapultoval. Dopad poblíž letiště České Budějovice. Let probíhal za ZPP. |
29.3. 1965 | H | Mig-19PM | 1. slp | kpt. Jiří Houdek | Technická vada, požár letounu. Pilot se katapultoval. Dopad u kopce Kluk nedaleko ČB. |
6.5. 1965 | K | Mig-19S | 7. slp | kpt. Ján Boba | Při přistání z nácviku na leteckou přehlídku na letišti Piešťany došlo k srážce obou strojů na okruhu. Oba piloti zahynuli. |
Mig-19S | kpt. Jan Toman | ||||
6. 1965 | Z | Mig-19PM | 1. slp | Požár letounu na zemi. | |
17.6. 1965 | K | Mig-19S | 7. slp | kpt. Jiří Kubát | Pilot prováděl zteč na PC u Brna. Při vybírání náletu se dostal do nezvyklé polohy, kterou nevybral. |
9.1965 | H | Mig-19S | 4. slp | kpt. V. Hromek | Nesprávný postup pilota, vysazení motoru, dopadu u obce Voleč nedaleko Pardubic. |
4.3.1966 | H | Mig-19S, 0402 | 4. slp | František Vejda | Pilot byl na nočním navigačním letu. Objevil se požár hydrauliky. Pilot se katapultoval. |
5. 1966 | K | Mig-19S | 5. slp | kpt. Josef Matoušek | Kpt. Matoušek ztratil vědomí během přistání na letišti Hořovice. Pluk plnil LTC, pilot byl již před startem značně unaven. |
9. 1966 | H | Mig-19S | 9. slp | kpt. Kuťák | Technická vada. Letoun začal hořet po startu z letiště Blatná. Pilot se katapultoval. |
11. 1966 | H | Mig-19PM | 4. slp | Jiří Havel | Noční start z hotovosti. Ihned po startu vysadili oba motory. Pilot se katapultoval v 650 m. |
2. 1967 | H | Mig-19S | 8. slp | pplk. Kožoušek, 1. tř. | Nesprávný postup pilota. Letoun převedl do vývrtky, kterou nedokázal vybrat.Katapultoval se. |
14.9. 1967 | Z | Mig-19PM, 0923 | 4. slp | Letoun zničen na zemi požárem. | |
3.3. 1969 | H | Mig-19S, 0415 | 5. slp | Pospíšil | Technická vada. |
2.7. 1969 | K | Mig-19S, 0315 | 5. slp | pplk. Ladislav Vlk | Nesprávný postup pilota. Během prudkého stoupání po startu letoun pokračoval až do přetažení a následného pádu na zem. Pilot pravděpodobně ztratil vědomí, protože nebyl na let vybaven anti-g oblekem. |
20.6. 1970 | K | Mig-19PM, 1049 | 5. slp | mjr. Václav Bečkovský, velitel roje |
Letecká nekázeň. Pilot při návratu z hotovostního letu prováděl akrobacii v malé výšce u přehrady Hracholusky. Při výkrutu zachytil o stromy. V poslední chvíli se zřejmě pokusil o katapultáž, protože kabina byla nalezena ve větší vzdálenosti od trosek letounu. |
4.6. 1971 | K | Mig-19S, 0506 | 5. slp | kpt. František Beran | Technická vada, nesprávný postup pilota. |
1972 | P,H? | Mig-19PM, 1045 | 5. slp | Vích | Podrobnosti chybí. Vedeno jako havárie, letoun se však zachoval a byl dodatečně zrušen. |
Poznámky:
K - katastrofa (letoun zničen, pilot zahynul)
H – havárie (letoun zničen, pilot přežil)
P – poškození (letoun opravitelný)
Z – zničení (letoun zničen na zemi mimo letový provoz)
Vysvětlivky:
Reklama
LTC – letecko taktické cvičení
ZV lt – zástupce velitele letky
Reklama
Seriál
Podobné články
Další články autora