Orientační přehled vystřelovacích sedadel

Autor: Bronco 🕔︎︎ 👁︎ 28.932

Přehled nejpoužívanějších “západních“ vystřelovacích sedadel spolu s příkladem typu letounu, na němž bylo použito. Některé letouny byly později vybaveny jiným, modernějším typem sedadla, proto uvádím i rok pro snazší orientaci v této problematice.

Jak se vystřelovací sedadlo - prostředek pro nouzové opuštění letounu - posádkou používá, jaké jsou jeho funkce a co se děje při samotné katapultáži, si můžete přečíst v mém článku nazvaném Horká křesla.

Reklama

Sedadla konstrukční kanceláře Heinkel, od roku 1944 používána v letounech Dornier Do 335 Pfeil, Heinkel He 219 Uhu a He 162 Salamander.

Sedadlo North American, používáno od roku 1947 v letounech North American F-86 Sabre.

Sedadlo Grumman, používáno od roku 1949 v letounech Grumman F9F-5 Panther a Grumman F9F-8 Coungar.

Sedadlem firmy Lockheed byl v roce 1948 vybaven letoun T-33.

Další typ sedadla od North American používaly stroje North American F-86D Sabre, od roku 1949.

Další sedadlo Grumman nosily od roku 1952 letouny Grumman F10F-1 Jaguar.

Stoje North American F-100 Super Sabre používaly od roku 1953 opět jiný typ sedadla North American a to u všech verzí letounu (A, C, D, F).

Sedadlo Martin-Baker Mk 5 GU, používáno například v letounech T-33. V době zalétávání (rok 1948) měly T-33 některé ze sedadel firmy Lockheed, Martin-Baker Mk 5 GU byl montován od začátku šedesátých let. Datum platí pro stroje sloužící v Luftwaffe, Američané ho pravděpodobně používali o něco dříve.

Reklama

Sedadlem Convair byl v roce 1954 opatřen letoun Convair F-102 Delta Dagger.

Sedadlo Lockheed C-1 dostal letoun Lockheed F-104 Starfighter, psal se rok 1954.

Martin-Baker Mk 5 Martin-Baker Mk 6 Martin-Baker Mk 7

Sedadlo Martin-Baker Mk 6 Q7A bylo montováno do letounů Lockheed F-104G a F-104S Starfighter.

Sedadlo Dougals Escapac I-C3, používáno od roku 1954 v letounech Douglas A-4 Skyhawk.

Sedadlo typu Folland bylo od roku 1954 používáno v letounech Folland Gnat F Mk 1.

Sedadlo Republic dostal v roce 1955 letoun Republic F-105 Thunderchief.

Sedadlo Martin-Baker Mk F7 bylo montováno do letounů Vought F8U-1 Crusader od roku 1955.

Sedadlem General Dynamics (Convair) byl v roce 1956 vybaven letoun Convair F-106 Delta Dart.

Vystřelovací modul (individuální) Stanley Aviation Corporation dostal v roce 1956 letoun Convair B-58 Hustler.

Sedadlo typu Dassault-Breguet dostal v roce 1956 letoun Dassault-Breguet Mirage III/5.

Reklama

Sedadlo Martin-Baker Mk 4 BS obdržel v roce 1957 letoun English Electric Lightning F.1B. Mk 4 měly i Mirage F1, dnes létají s Mk 10.

Sedadlo Martin-Baker Mk H5 používaly od roku 1958 (první verze, u všech uživatelů USAF, USN, RAF) letouny McDonnell Douglas F-4 Phantom II.

Sedadlem Martin-Baker Mk H7 byly začátkem 60. let vybaveny letouny McDonnell Douglas F-4 Phantom II.

Se sedadly North American Rockwell HS-1 létaly od roku 1958 letouny North American A5J Vigilante.

Martin-Baker Mk 8 Martin-Baker Mk 9

Sedadlo Martin-Baker Mk 6 MSB používal od roku 1958 Blackburn Buccaneer.

Opět jiným typem sedadlem firmy North American Rockwell byl v roce 1958 vybaven letoun North American T-2 Buckeye.

Sedadlo Northrop využívaly od roku 1959 letouny Northrop F-5A, F-5E Tiger II a T-38 Talon.

Sedadlo Martin-Baker Mk GRU 7 používaly od roku 1964 letouny Grumman A-6 Intruder.

Sedadlem Dougals Escapac 1G-2 byl od roku 1965 opatřen letoun Vought A-7 Corsair II.

Sedadlo North American Rockwell LW-38 vozilo od roku 1965 piloty letounů North American OV-10 Bronco.

Sedadlo Martin-Baker Mk 9A bylo montováno od roku 1966 do letounů Hawker Siddeley Harrier. Americké AV-8 Harriery II byly od 70. let opatřovány sedadly Stencel SIIIS-3.

Sedadla Saab-Scania dostaly roku 1967 letouny Saab-Scania J-37 Viggen.

Sedadlo Martin-Baker Mk 9B obdržel v roce 1968 letoun SEPECAT Jaguar.

Na sedadlech Martin-Baker Mk GRU 7A od roku 1970 hlídali demokracii piloti letounů Grumman F-14A Tomcat.

Sedadlo Weber (Daicel) dostal v roce 1971 letoun Micubiši F-1/T-2.

Sedadlo firmy McDonnell Douglas ACES II dostávaly od roku 1972 prakticky všechny bojové letouny USAF: F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22 Raptor, A-10 Thunderbolt, F-117 Nighthawk, B-1, B-2 Spirit. (ACES II mají také všechny F-16 vyráběné licenčně.)

Sedadlo Martin-Baker Mk 10B obdržel v roce 1973 letoun Dornier Alpha Jet a v roce 1974 Hawker Siddeley Hawk.
Mk 10A dostaly v roce 1974 letouny Panavia Tornado.

Martin-Baker Mk 10L Martin-Baker Mk 11

Mk 10H je od roku v Sea Harrieru FRS 1, F/A 2.
Mk 10LH je montováno do amerických T-45A Goshawk.
S Mk desítkou létá i Mirage 5 a JAS-39 Gripen. V roce 1991 s ní začínaly letouny Dassault Aviation Rafale.

Sedadla Douglas Escapac 1-E (4x) byl od roku 1974 vybaven letoun Lockheed S-3A Viking.

Sedadlo Martin-Baker Mk 14 dostávaly od roku 1985 letouny Grumman F-14 Tomcat a MDD F/A-18 Hornet.

Sedadla Martin-Baker Mk 16 používají od devadesátých let letouny EF-2000 Typhoon a Rafale, typem Mk 16L jsou vybavovány letouny primárního leteckého výcvikového systému US Navy a USAF.

Martin-Baker Mk 12 Martin-Baker Mk 16 Martin-Baker Mk 16L
Fotografie použité v článku: Martin Baker

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více