AMX-30B2

     
Název:
Name:
AMX-30B2 AMX-30B2
Originální název:
Original Name:
AMX-30B2
Kategorie:
Category:
hlavní bojový tank main battle tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1981-DD.MM.1989 Atelier de Construction de Roanne, Roanne
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1981-DD.MM.1989 ?
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3571 (všechny verze / all versions)

AMX-30B2:
- Francie / France: 166 (novovýroba / new-built) + 493 (přestavba ze starších tanků / rebuilt from older tanks)
- Katar / Qatar: 30
- Kypr / Cyprus: 52
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1979
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
37700 kg 83114 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9480 mm 31 ft 1 ¼ in
Délka korby:
Hull Length:
6590 mm 21 ft 7 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
3100 mm 10 ft 2 in
Celková výška:
Overall Height:
2860 mm 9 ft 4 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
450 mm 1 ft 5 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
570 mm 1 ft 10 ½ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,079 MPa 11.46 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba
Čelní pancíř: 79 mm
Boční stěny korby: 57 mm
Zadní stěna korby: 30 mm
Strop korby: 20 mm
Dno korby: 20 mm

Věž
Čelo věže : 80 mm
Boky věže: 42 mm
Zadní stěna věže: 50 mm
Strop věže: 20 mm
Hull
Front Armor: 3,11in
The side walls of the bucket: 2,24in
The rear wall of the bucket: 1,18in
Ceiling Hull: 0,79in
Hull Bottom: 0,79in

Turret
The face of the tower: 3,15in
The sides of the tower: 1,65in
The rear wall of the tower: 1,97in
The ceiling of the tower: 0,79in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
vodou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor Hispano – Suiza HS 110-2
- počet válců: 12
water-cooled turbo multifuel engine Hispano - Suiza HS 110-2
- cylinder number: 12
Výkon:
Power:
529 kW při 2600 ot/min 709 bhp at 2600 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
poloautomatická převodovka typu Minerva ENC-200 s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad semi-automatic Minerva ENC-200 gearbox with 5 gears forward and 1 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
65 km/h 40 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
45 km/h 28 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 373 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
450 km 280 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,9 m 114 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,93 m 37 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,3 m 51 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Kanón GIAT CN-105 F-1 ráže 105 mm, vezený palebný průměr 47 ks nábojů. Cannon GIAT CN-105 F-1 caliber 105 mm, ammunition 47 rounds.
Vedlejší:
Secondary:
Rychlopalný kanón GIAT M693 ráže 20 mm spřažený s hlavním kanónem, vezený palebný průměr 480 ks nábojů.

Protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm, vezený palebný průměr 2070 nábojů.
Rapid-fire cannon GIAT M693 20mm coaxial with the main gun, ammunition 480 rounds.

Anti-aircraft machine gun 7.62 mm FN1, ammunition 2070 rounds.
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Brodivost:
- s přípravou: 2,27 m
- s nástavcem pro hluboké brodění: 4,0 m

Objem palivové soustavy: 970 l
Měrný výkon: 13,70 kW/t
Fording Depth:
- with preparation: 89 in
- with extension for deep fording: 157.5 in

Fuel system: 970 l
Specific power output: 13.70 kW/t
Zdroje:
Sources:
Miloš Soukup: Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1.
Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5
Chris Bishop: Velká encyklopedie Moderní vojenské zbraně, vydalo nakladatelství Svojtka v roce 2004 jako první české vydání, ISBN 80-7237-863-5
Christopher Chant: Encyklopedie tanků, vydalo nakladatelství MUSTANG s.r.o jako první vydání v Plzni 1997, ISBN 80-7191-226-3
Roger Ford: Nejslavnější tanky od roku 1916 do současnosti, vydalo nakladatelství Václav Svojtka v roce 1998 v Praze, jako první české vydání, ISBN 80-7237-039-1
Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.2 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/amx30b2.htm
www.onwar.com
http://www.army-guide.com/eng/product3497.html
www.chars-francais.net
olivier.carneau.free.fr
URL : https://www.valka.cz/AMX-30B2-t70961#404564 Verze : 0
AMX-30B2


Vývoj


Tank AMX-30B2 byl poslední modernizací francouzských tanků typové řady AMX-30. Vývoj byl zahájen v roce 1977. Zařazen do výzbroje francouzské armády byl tank v roce 1982. Pro francouzské potřeby bylo vyrobeno nebo zmodernizováno (z původního typu AMX-30) 659 kusů tohoto tanku. Podle různých zdrojů mělo být po roce 2000 zahájeno postupné vyřazování tohoto tanku z výzbroje francouzského vojska.


V rámci modernizace na typ AMX-30B2 byl tank vybaven stabilizací kanónu a doplněn novým integrovaným systém řízení palby typu APX M581 COTAC. Dále byly v rámci modernizace vyměněny optické přístroje, byla zmodernizována pohonná jednotka a tank dostal nový typ převodovky. Korba, věž, pancéřová ochrana a zbraně zůstaly stejné jako u typu AMX-30.



Věž a korba


Tank se vyznačuje poměrně nízkou siluetou, zaobleným, želvímu krunýři podobným tvarem věže, nepříliš typickým pro tanky západních konstrukcí. Korba tanku je svařena z válcovaných pancéřových desek. Čelní pancíř je skloněný a v horní části přechází do rovného stropu korby. Řidičský prostor se nachází v levé přední části korby.Věž tanku je z odlévaného pancíře a je umístěna ve střední části korby. Je vybavena kanónem ráže 105 mm. V pravé části věže je stanoviště velitele a střelce, v levé části nabíječe. Na straně nabíječe je ve věži otvor pro doplňování munice a k vyhazování prázdných nábojnic po výstřelu. V pravé části stropu věže je velitelská věžička typu TOP7 tvořena deseti periskopy umístěnými po jejím obvodu. Je vybavena jednodílným příklopem a lafetou pro protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm. Před věžičkou se nachází pancéřový kryt periskopu velitele. Na zadní části věže po obou stranách jsou umístěny dva zadýmovací granátomety. Na bočních stěnách věže jsou svařované koše pro různé vybavení a výstroj osádky. Motorový prostor se nachází v zadní části korby. Výfuky jsou umístěny na blatnících nad hnacími koly po obou stranách tanku.



Pancéřová ochrana tanku


Korba
Čelní pancíř: 79 mm
Boční stěny korby: 57 mm
Zadní stěna korby: 30 mm
Strop korby: 20 mm
Dno korby: 20 mm


Věž
Čelo věže : 80 mm
Boky věže: 42 mm
Zadní stěna věže: 50 mm
Strop věže: 20 mm


Pancéřová ochrana tanku AMX-30B2 je všeobecně považována za slabou. Chrání osádku před střelami z malorážních děl, ručních zbraní a střepinami z dělostřeleckých granátů. Podle názorů odborníků na tankovou techniku, však ani čelní pancíř není schopen odolat většině typů současných protitankových střel.


Vzhledem k těmto skutečnostem, byly v roce 1995 vyzbrojeny dva pluky francouzské armády tanky AMX-30 Brenus F1. Což je tank AMX-30B2 vybavený systémem reaktivního pancéřování, vyvinutým firmou Brenus. To se skládá ze 112 kusů destiček o váze 10 kg ( z toho 400 g výbušniny).



Podvozek, motor a převodovka

Podvozek tanku je tvořen pěti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První čtyři kola jsou uspořádána po dvojicích do dvoukolových pojezdových podvozků, poslední je zavěšeno samostatně. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Horní větev pojezdového ústrojí je tvořena pěti nosnými kladkami po obou stranách korby. Část tanků AMX-30B2 je vybavena ochranným štítem horní větve pojezdového ústrojí. Kolejový pás má 83 článků, váží 1580 kg a je široký 570 mm. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 120 mm.


Tank je poháněn modernizovaným 12válcovým vodou chlazeným přeplňovaným vícepalivový motorem Hispano – Suiza HS 110-2 o výkonu 507 kW při 2400 ot./min. Motor je vybaven silnějším turbokompresorem, který zvyšuje jeho výkon o 25 kW. Dále byl u motoru vylepšen systém chlazení. Motor může jako palivo využívat benzín, motorovou naftu nebo směs ropných derivátů a lihu, což během případného válečného konfliktu výrazně eliminuje potíže s dodávkami paliva.
Motor tanku zajišťuje dobré manévrovací schopnosti. Byl projektován tak, aby mohl být v poli vyměněn třemi vycvičenými mechaniky za 45 minut.


Pohonný systém tankuje je tvořen hydrokinetickým převodem s blokující spojkou, poloautomatickou převodovkou typu Minerva ENC-200 s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad, dvojitými diferenciály a postraními převodovkami


Hlavní výzbroj a munice


Hlavní výzbroj tanku tvoří kanón GIAT CN-105 F-1 ráže 105 mm, s drážkovaným vývrtem hlavně, vyrobený ze slitiny magnézia, s termoizolačním pláštěm a délkou 56 ráží. Kanón je stabilizován ve dvou rovinách. Je vybaven závěrovým klínem se svislým pohybem. Brzdovratné ústrojí se skládá ze dvou hydraulických zákluzových brzd a pneumatického vratníku. Náměr kanónu se pohybuje v rozmezí od -8 stupňů do +20 stupňů. Odměr celé věže pak činní 360 stupňů. Pohon otáčení věže a zaměřování kanónu zabezpečuje hydraulický systém CH-27-1S, který je schopen věž otočit kolem osy (360 stupňů) za 12 sekund.


Kanón využívá střelivo typu:

HE (High Explosive) - tříštivá střela


HEAT ( High Explosive Anti-Tank) - kumulativní střela s rotační nebo šípovou stabilizací
Tato střela má u tanku AMX-30B2 hmotnost 10,95 kg a opouští hlaveň kanónu úsťovou rychlostí 1000 m/s. Kumulativní hlavice se nachází uvnitř střely a je opatřena kuličkovým ložiskem, to snižuje otáčky rotace, kterou střela získá při průletu drážkovaným vývrtem hlavně. To má za následek zvýšení kumulativního účinku paprsku střely. Střela je tak schopna probít při kolmém dopadu na cíl pancíř o tloušťce 400 mm na vzdálenost 3 000 m.


APFSDS (Amor-Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot) - proti pancéřová podkaliberní šípově stabilizovaná střela se stopovkou
Tank AMX-30B2 využívá střelu tohoto typu o celkové hmotnosti 5,8 kg. Hlaveň opouští ocelová střela s wolframovým jádrem ve tvaru šípu o průměru 26 mm a hmotnosti 3,8 kg při úsťové rychlosti 1 525 m/s. Dokáže po dopadu na cíl prorazit pancíř se sklonem 60 stupňů od kolmice o tloušťce 150 mm na vzdálenost 5 000 m.
Od roku 1993 mohla osádka tanku využívat nové střelivo do kanónu typu APFSDS s francouzským označením OFL-105-E2, což je podkaliberní střela s jádrem z ochuzeného uranu. V případě využití tohoto typu střeliva vzniká před tankem ohrožený prostor široký do 100 m a hluboký přes 1000m.


Dále může kanón vystřelovat osvětlovací nebo dýmové střely (typ PH-105-F1). Též může využívat střelivo používané německými tanky LEOPARD 1 nebo americkými tanky M60.
Vezený palebný průměr činní 47 kusů nábojů ráže 105 mm do kanónu s nichž je 19 kusů uloženo ve spodní části věže a zbývajících 28 kusů v pravé přední části korby vedle řidičského prostoru.


Doplňková výzbroj a munice


Doplňkovou výzbroj tanku tvoří rychlopalný kanón GIAT M693 ráže 20 mm spřažený s hlavním kanónem. Slouží k ničení lehce obrněných vozidel protivníka, případně nízko letících cílů a je vybaven dvojcestným systémem dodávek střeliva. Tento systém spočívá v uložení dvou typů střeliva, každého ve vlastním pásu po obou stranách závěru kanónu. To umožňuje střelci volit a podávat náboje do závěru podle povahy právě odstřelovaného cíle. Jeho rychlost střelby je až 7 000 střel za minutu a nezávislý náměr se pohybuje v rozmezí od -8 stupňů do +40 stupňů. Samostatný náměr až +40 stupňů umožňuje odstřelování především nepřátelských vrtulníků. Kanón je obsluhován velitelem tanku nebo střelcem.

Využívá dva typy střeliva:



API (Amor-Piercing Incendiary) – protipancéřový zápalný náboj
HEI (High Explosive Incendiary) – náboj s kombinovaným tříštivotrhavým a zápalným účinkem


Vezený palebný průměr činní 480 kusů nábojů ráže 20 mm.


Na velitelské věžičce je lafetován protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm určený k ničení živé síly protivníka a nízko letících cílů. Je ovládán velitelem. Vezený palebný průměr činní 2070 nábojů ráže 7,62 mm.


Po obou stranách zadní části věže jsou umístěny dvojice zadýmovacích granátometů ráže 80 mm, určených k rychlému a skrytému opuštění bojiště. Využívají dýmové granáty typu AFR FUM VIR G2.

Systém řízení palby



V rámci modernizace na typ AMX-30B2 byl tank vybaven stabilizací kanónu a doplněn novým integrovaným systém řízení palby typu APX M581 COTAC, jehož základ tvoří balistický počítač, laserový dálkoměr, pasivní noktovizory a kamera zbytkového světla. U takto vybaveného tanku se podstatně zvýšila účinnost střelby za pohybu, v noci a za snížené viditelnosti. Pravděpodobnost zásahu cíle první ranou na vzdálenost 2000 m se tak pohybuje okolo 70%.


Velitel tanku má k dispozici zaměřovač APX M496 s osminásobným zvětšením a stabilizovanou linií a zaměřovač OB-49 pro střelbu ze spraženého kanónu ráže 20 mm. Dále může zvolit možnou instalaci přístroje panoramatického pozorování a zaměřování APX M527. Všechny přístroje mají denní a noční větev pozorování.Velitelská věžička má pak po svém obvodu umístěno deset stálých panoramatických periskopů.


Střelec využívá zaměřovač typu APX M544 s desetinásobným zvětšením, který je propojen s elektronickým kontrolním systémem typu APX M579 a laserovým dálkoměrem typu APX M550 s dosahem 10 000 m a s přesností 5 m. Dále je stanoviště střelce vybaveno pozorovacím přístrojem APX M282, noktovizorem DITV 13 pro vedení střelby v noci a za snížené viditelnosti a dvěma stálými panoramatickými periskopy.


Velitel i střelec mají k dispozici balistický digitální počítač řízení palby typu APX M241, který je propojen s čidly náklonu tanku, úhlu postavení hlavně ve svislici a rychlosti elevace, rychlosti přemisťování k cíli, vzdálenosti k cíli a meteorologickými čidly (teplota vzduchu a rychlost větru). Informace získávané z těchto čidel počítač vyhodnocuje a automaticky zavádí opravy do zaměřovačů velitele a střelce. Následně systém řízení palby automaticky zaměřuje hlaveň kanónu na cíl. Doba průběhu těchto úkonů vedoucích k prvnímu výstřelu je 12 s.


Tank je dále vybaven televizní kamerou zbytkového světla CASTOR- LLLTV 13, která má v nočních podmínkách dosah sledování do 1 500 m a z jasné měsíční noci až 3900 m. Obraz zachycený kamerou je promítán na monitorech TMV563 umístěných na stanovišti velitele a střelce. Kamera je umístěna na čelním pancíři vpravo od kanónu.


Stanoviště nabíječe je vybaveno pozorovacím přístrojem APX M282, noktovizorem DITV 13 pro pozorování v noci a za snížené viditelnosti a dvěma stálými panoramatickými periskopy.


Řidič tanku má k dispozici tři stálé panoramatické periskopy. V případě nočního přesunu může prostřední periskop nahradit pasívním, elektrooptickým, infračerveným přístrojem OB-31-A.



Systémy pro přežití osádky


Tank je vybaven tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN a automatickým protipožárním zařízením. Je schopen bez přípravy brodit do hloubky 1,3 m, s přípravou do hloubky 2,27 m a s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky 4 m.
AMX-30B2 -


URL : https://www.valka.cz/AMX-30B2-t70961#313279 Verze : 2
Verze B2 umístěná v rámci památníku Monument National des chars d'assaut
AMX-30B2 -


AMX-30B2 -


AMX-30B2 -


AMX-30B2 -


AMX-30B2 -


URL : https://www.valka.cz/AMX-30B2-t70961#746171 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více