Název: Name: | North American Rockwell OV-10B Bronco | |
Originální název: Original Name: | North American Rockwell OV-10B Bronco | |
Kategorie: Category: | jiná kategorie | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1970-DD.MM.197R North American Rockwell Corp., Columbus, Ohio | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1970-DD.MM.197R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 6 OV-10B 12 OV-10B(Z) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 01.04.1970 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | STOL - zkrácený vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4536 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.19 m | |
Délka: Length: | 12.67 m | |
Výška: Height: | 4.62 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 27.03 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Garret AiResearch T46-G-410/412 o výkonu 533 kW třílistá vrtule Hamilton Standard | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 977 l 871 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 447.4 1) km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.7 2) m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | OV-10B(Z) s pomocným proudovým motorem General Electric J85-GE-4 o tahu 13,12 kN: 1) 632,5 km/h v 3048 m 2) 34,5 m/s | |
Zdroje: Sources: | Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975. https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20969.htm |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp OV-10B(Z).
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#485968Verze : 0
Aubi
MOD
North American Rockwell OV-10B Bronco
OV-10B byla varianta pro vlekání leteckých terčů speciálně vyrobená pro SRN. Tento letoun vycházel z verze OV-10A. Vzhledem k jeho určení nebyl vybaven žádnými senzory a nemohl nosit výzbroj. Na první pohled lze OV-10B od OV-10A odlišit díky prosklené kopuli na zádi trupu, za níž seděl druhý člen osádky - operátor ovládající terč. Ten se nosil v podvěsu pod zadní částí trupu a byl vlečen na laně dlouhém více než 100 metrů. Západní Němci obdrželi celkem šest exemplářů OV-10B. První "vlekací" Bronco se do vzduchu vzneslo v dubnu 1970.
Od OV-10B byla odvozena varianta OV-10B[Z], která byla navíc opatřena proudovým motorem General Electric J-85-GE-4, který byl připevněn na horní část centroplánu. Nová pohonná jednotka zvýšila maximální rychlost o zhruba 150 km/h, stoupavost se ztrojnásobila a délka vzletu klesla na polovinu. Samozřejmě vzrostla spotřeba, což spolu s dalšími problémy vedlo k tomu, že se příliš nepoužívaly (nakonec došlo k tomu, že byly odmontovány). Celkem bylo do Západního Německa dodáno dodáno 12 kusů OV-10B[Z], přičemž první letoun tohoto typu svůj úvodní let provedl v září 1970.
Jak OV-10B, tak OV-10B[Z] byly používány civilní společností DFB (Deutsche Luftfahrt Beratungsdienst), později přejmenovanou na Rheinflugzeugbau a jejich mateřským letištěm bylo Lübeck Blankensee. Letouny tak během své služby na německém nebi nosily nejen civilní registrační značky, ale i serialy Bundeswehru. Vzhledem ke své cestovní rychlosti byla německá Bronca používnána především při výcviku obsluh protiletadlového dělostřelectva. Používané terče byly kluzákového i rukávového typu.
Čas jejich služby skončil na počátku devadesátých let. Letouny přeživší 20 let operačního provozu byly nejprve přesunuty k WTD-61 v Manchingu, odsud pak putovaly do leteckých muzeí.
OV-10B byla varianta pro vlekání leteckých terčů speciálně vyrobená pro SRN. Tento letoun vycházel z verze OV-10A. Vzhledem k jeho určení nebyl vybaven žádnými senzory a nemohl nosit výzbroj. Na první pohled lze OV-10B od OV-10A odlišit díky prosklené kopuli na zádi trupu, za níž seděl druhý člen osádky - operátor ovládající terč. Ten se nosil v podvěsu pod zadní částí trupu a byl vlečen na laně dlouhém více než 100 metrů. Západní Němci obdrželi celkem šest exemplářů OV-10B. První "vlekací" Bronco se do vzduchu vzneslo v dubnu 1970.
Od OV-10B byla odvozena varianta OV-10B[Z], která byla navíc opatřena proudovým motorem General Electric J-85-GE-4, který byl připevněn na horní část centroplánu. Nová pohonná jednotka zvýšila maximální rychlost o zhruba 150 km/h, stoupavost se ztrojnásobila a délka vzletu klesla na polovinu. Samozřejmě vzrostla spotřeba, což spolu s dalšími problémy vedlo k tomu, že se příliš nepoužívaly (nakonec došlo k tomu, že byly odmontovány). Celkem bylo do Západního Německa dodáno dodáno 12 kusů OV-10B[Z], přičemž první letoun tohoto typu svůj úvodní let provedl v září 1970.
Jak OV-10B, tak OV-10B[Z] byly používány civilní společností DFB (Deutsche Luftfahrt Beratungsdienst), později přejmenovanou na Rheinflugzeugbau a jejich mateřským letištěm bylo Lübeck Blankensee. Letouny tak během své služby na německém nebi nosily nejen civilní registrační značky, ale i serialy Bundeswehru. Vzhledem ke své cestovní rychlosti byla německá Bronca používnána především při výcviku obsluh protiletadlového dělostřelectva. Používané terče byly kluzákového i rukávového typu.
Čas jejich služby skončil na počátku devadesátých let. Letouny přeživší 20 let operačního provozu byly nejprve přesunuty k WTD-61 v Manchingu, odsud pak putovaly do leteckých muzeí.
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#169997Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
OV-10B (výrobní číslo 33818) během své kariéry nosil civilní registrační značku D-9562 i serial Bundeswehru 99+33, letecké muzeum Berlín-Gatow, 2006. (©Radek Havelka)
![]()


URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#169998Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Letoun výrobního čísla 33801 létající jako D-9545 alias 99+16, letecké muzeum v Hermeskeilu, 2006. (©Radek Havelka)
![]()
![]()
![]()




URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#169999Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
CIAF 2016, vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#559476Verze : 0
karaco
MOD
CIAF 2016, vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Rockwell OV-10B Bronco |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#559477Verze : 1
karaco
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.